Sunday, January 24, 2010

WAHAI PUAK KRISTIAN MALAYSIA! WAHAI ORANG-ORANG ISLAM MALAYSIA

Bismillah Hir Rahman ni Rahim

Assalamualaikum

MARI BERSAMA KITA MERENUG KE DALAM DIRI - DI MANA KITA'

1 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".( Surah Aali-Imran :64 )

2 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

"Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al Masih Isa putera Maryam itu adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimat-Nya yang disampaikan-Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dari-Nya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan para rasul-Nya dan janganlah kamu mengatakan: "Tuhan itu tiga", berhentilah (dari ucapan itu). Itu lebih baik bagimu. Sesunggunnya Allah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah dari mempunyai anak, segala yang di langit dan di bumi adalah kepunyaan-Nya. Cukuplah Allah sebagai Pemelihara" (Surah an-Nisa':171)

3 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu berani memperdebatkan tentang (ugama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan kemudian daripada (zaman) Ibrahim; patutkah (kamu berdegil sehingga) kamu tidak mahu menggunakan akal? ( Surah Aali-Imran : 65 )

4 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan Firman Allah :

Ingatlah! Kamu ini orang-orang (bodoh), kamu telah memajukan bantahan tentang perkara yang kamu ada pengetahuan mengenainya (yang diterangkan perihalnya dalam Kitab Taurat), maka mengapa kamu membuat bantahan tentang perkara yang tidak ada pada kamu sedikit pengetahuan pun bersabit dengannya? Dan (ingatlah), Allah mengetahui (hakikat yang sebenarnya) sedang kamu tidak mengetahuinya.( Surah Aali-Imran : 66 )

5 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk ugama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk ugama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik( Surah Aali-Imran : 67 )


6 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi ugamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang yang beriman (umatnya - umat Islam). Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang yang beriman. ( Surah Aali-Imran : 68 )

7 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Segolongan dari Ahli Kitab suka dan berangan-angan kiranya mereka dapat menyesatkan kamu; padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka pula tidak menyedari (akibat yang buruk itu). ( Surah Aali-Imran : 69 )

8 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu kufurkan (ingkarkan) ayat-ayat keterangan Allah padahal kamu menyaksikan kebenaranNya? ( Surah Aali-Imran : 70 )

8 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu campur adukkan yang benar dengan yang salah, dan kamu pula menyembunyikan kebenaran padahal kamu mengetahuinya?( Surah Aali-Imran : 71 )

9 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Dan sesungguhnya, di antara mereka (Ahli Kitab itu) ada (Ketua-ketua ugamanya) yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu. Dan mereka pula berkata: "(bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah", padahal ia bukanlah dari sisi Allah; dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).( Surah Aali-Imran : 78 )

10 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya): "Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu, kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi (bertanya kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu menerima akan ikatan janjiku secara yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi bersama-sama kamu." ( Surah Aali-Imran : 81 )

11 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Kemudian sesiapa yang berpaling ingkar sesudah mengakui perjanjian setia itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik. ( Surah Aali-Imran : 82 )

12 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari ugama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan.
( Surah Aali-Imran : 83 )

13 - Dan Kami Umat Islam sesungguhnya bersaksikan bahawa Allah itu Satu dan Muhammad itu Pesuruh Allah dan sesungguhnya Allah berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kami beriman kepada Allah, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada kami, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada Nabi-nabi: Ibrahim, dan lsmail, dan Ishak, dan Yaakub, dan keturunannya, dan kepada apa yang telah diberikan kepada Nabi-nabi: Musa dan Isa, dan sekalian Nabi-nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seseorang pun di antara mereka, dan kepada Allah jualah kami berserah diri (Islam)". ( Surah Aali-Imran : 84 )

14 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.( Surah Aali-Imran : 85 )

15 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka terimalah ajaran Nabi Muhammad dan saksikkanlah bahawa Muhammad itu penutup segala Rasul dan risalah yang dibawa baginda adalah benar sebenarnya seperti firman Allah:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Benarlah (apa yang difirmankan oleh) Allah, maka ikutilah kamu akan ugama Nabi Ibrahim yang ikhlas (berdasarkan Tauhid), dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik.
( Surah Aali-Imran : 95 )

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?" ( Surah Aali-Imran : 98 )

16 - Wahai puak Kristian Malaysia, jika kamu benar ikhlas mahu menggunakan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, maka berimanlah dengan

Firman Allah :

Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (ugama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? "Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. ( Surah Aali-Imran : 99 )

17 - Wahai orang-orang ISLAM!!! Beramallah kalian dengan ayat ayat Allah seperti yang difirmankan:

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taat akan sesuatu puak dari orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir sesudah kamu beriman. ( Surah Aali-Imran : 100 )

18 - Wahai orang-orang ISLAM!!! Beramallah kalian dengan ayat ayat Allah seperti yang difirmankan:

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya( Surah Aali-Imran : 103 )

19 - Wahai orang-orang ISLAM!!! Beramallah kalian dengan ayat ayat Allah seperti yang difirmankan:

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.( Surah Aali-Imran : 104 )

20 - Wahai orang-orang ISLAM!!! Beramallah kalian dengan ayat ayat Allah seperti yang difirmankan:

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar. ( Surah Aali-Imran : 105 )

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata