Monday, February 1, 2010

(RENUNGI PETIKAN JIHAT ISLAM YB ZUL KULIM BANDAR BARU)
- Apakah Layak Zul di Kecam -

- 'MARI KITA BERSAMA MEMPERTAHAN KALIMAH ALLAH SEKALI PUN DARAH GUFGUR KE BUMI' - Putra 7 Gunung

ALLAH HU AHAD

Muqaddimah

“Dan mereka (Kristian & Yahudi) berkata Tuhan Yang Maha Pemurah Mempunyai anak. Sesungguhnya mereka telah mendatangkan sesuatu yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu, dan bumi terbelah, dan gunung ganang runtuh, kerana mereka mendakwa ALLAH Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak layak bagi ALLAH Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak”. (Surah Maryam:88-92)

Begitulah serius amaran ALLAH kepada manusia yang mendakwa ALLAH mempunyai anak. Dan kita tidak lupa peristiwa tsunami yang berlaku pada hari Krismas 25 Disember 2004, apabila bumi didasar lautan terbelah, dan ombak menggunung sehingga ratusan ribu nyawa terkorban; dihari mereka merayakan perayaan memperingati kelahiran Jesus yang didakwa anak ALLAH.

Bagi pihak Kristian dan penyokong mereka, ini isu istilah, bagi kita ianya adalah isu aqidah. Bagi mereka ini persoalan bahasa, bagi kita ianya isu agama. Bagi mereka ini perbezaan terminologi, bagi kita ianya perkara tauhid.

Apakah kita tidak menyedari bahawa bila pihak Kristian tersebut mahu menggunakan nama ALLAH, mereka menyebutnya dalam bentuk Allah itu triniti: Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Roh Suci! Ini adalah fahaman syirik lagi kufur dari sudut aqidah Islam. Semua 25 Rasul dan 124,000 Nabi dihantar kepada manusia hanya dengan satu mesej yang jelas - sembahlah ALLAH yang Satu.

Sudah lama menggunakan nama ALLAH!

Mereka mendakwa kononnya mereka telah menggunakan nama ALLAH sebagai ganti nama God ratusan tahun. Maka mereka berhak menggunakannya sekarang. Semasa Nabi Muhammad di utus sebagai Rasul, nama ALLAH sudahpun digunakan. Nabi bukan pencipta nama ALLAH, sebaliknya ianya sudah ujud sejak azali lagi.

Maka Nabi Muhammad menyeru manusia supaya marilah menyembah ALLAH. Maka Yahudi menyatakan memang kami bertuhankan ALLAH, tetapi Ia punya anak bernama ‘Uzair. Kristian pula berkata, memang kami mempertuhankan ALLAH, tetapi ALLAH punya anak ‘Isa Al Masih (Jesus). Musyrikin Makkah juga berkata memang tuhan mereka ALLAH, tetapi punya sekutu Latta & ‘Uzza.

Maka mereka bertanya kepada Nabi, siapa ALLAH yang engkau seru kami menyembahnya. Nabi tidak menjawab berdasarkan aqal, tetapi ALLAH menjawabnya dengan berfirman “Qul..huwallah hu Ahad”. Tegaskan bahawa yang dikata ALLAH itu Satu.

Kita tidak pernah mendengar dalam sirah Nabawi bahawa Nabi membenarkan ALLAH dipersekutu dan disyirikkan. Sebagaimana Saidina Ja’afar ibni Abi Tolib Attayar menegaskan semasa berdepan dengan Maharaja Najasyi, Raja Habsyah yang beragama Kristian dalam peristiwa hijrah pertama. Walaupun sahabat Nabi datang untuk meminta perlindungan dan bantuan Maharaja Najasyi ini, tetapi bila berdepan dengan persoalan aqidah, bila ditanya oleh Maharaja Najasyi apakah kamu tidak mempercayai Al Masih (Jesus) itu anak ALLAH, Saidina Ja’afar tegas membaca Surah Maryam, dan menyatakan bahawa ‘Isa Al Masih adalah Nabi utusan ALLAH, bukannya anak ALLAH!

Tugas dan tanggungjawab kita umat Islam apabila mendengar bahawa ada segelintir manusia telah menyalahguna nama ALLAH dalam bentuk syirik dan kufur bukan dengan mendorong, menyokong atau meredhai mereka terus mensyirik dan mengkufurkan ALLAH, tetapi perbetulkan kembali aqidah mereka dengan dakwah; sebagaimana yang dibuat oleh Rasulullah saw dan para sahabat Baginda. Dan itulah risalah semua para Rasul dan Nabi, iaitu menyerus manusia kepada menyembah ALLAH yang Satu!

ALLAH bukan milik ekslusif umat Islam

Ada dikalangan mereka mendakwa nama ALLAH bukan milik ekslusif umat Islam, tetapi milik semua manusia kerana ALLAH itu robbul ‘alamin - Tuhan seluruh ‘alam. Maka semua orang berhak menggunakan nama ALLAH.

Saya menegaskan bahawa tiada siapa boleh menuntut hak dan pemilikan nama ALLAH. Kerana nama ALLAH ada pemiliknya, iaitu ALLAH sendiri. Dia yang memiliki nama itu, dan Dia menamakan diriNya dengan nama ALLAH. Dan sebagai pemilik nama itu, Dia telah memberi penegasan apa maksud nama ALLAH saperti yang disebut didalam Surah Al Ikhlas, “Katakan bahawa ALLAH itu Satu, kepadaNyalah bergantung segala sesuatu, Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan, Dia tidak setaraf dengan sesiapa pun”.

Maknanya ALLAH telah pun menjelaskan apa maksud nama ALLAH. Dan itu hak Dia kerana Dia pemilik nama itu. Siapa kita untuk menyatakan tidak, apatah lagi mengubah makna nama itu kepada selain daripada ALLAH Yang Satu!

ALLAH dalam bentuk rububiyah dan uluhiyah

Mereka juga mendakwa ALLAH yang membenarkan kafir menggunakan nama ALLAH. Mereka rujuk kepada surah Al Ankabut: 63 dan surah Az Zukhruf : 67, dimana ALLAH berfriman kepada Nabi, “kalau kamu bertanya keda kafir-kafir itu siapa yang mencipta mereka, siapa yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, maka nescaya mereka menjawab ALLAH”. Berdasarkan ayat-ayat ini, mereka mendakwa ALLAH beri kebenaran untuk mereka menggunakan nama ALLAH.

Mendiang Tan Sri Lim Goh Tong, seorang penganut agama Budha pernah berkata semasa ditanya komen beliau mengapa tanah di Genting boleh runtuh, mendiang Tan Sri menyatakan, “ini Tuhan ALLAH punya kerja!”. Kalau kita tanya mendiang Tan Sri, apakah maksud ALLAH itu tuhan Budhanya, sudah tentu dia akan menjawab bukan, itu Tuhan ALLAH lebih besar daripada patung Budha. Dia mengaku Tuhan lebih besar dari Budha yang berkuasa meruntuhkan tanah di Genting, tetapi dia tetap menyembah Budha.

Pengakuan oleh kafir bahawa ALLAH Maha Pencipta, Maha Peruntuh, Maha Penumbuh, Yang menghidupkan, Yang membinasakan, Yang mematikan dan lain-lain disebut sebagai pengakuan ALLAH dalam bentu rububiyah, iaitu ALLAH dalam bentuk sifat. Tetapi dalam bentuk uluhiyyah, dalam bentuk I’tiqad, kafir-kafir ini masih menyembah berhala, patung dan lain-lain. Itulah maksud ayat tersebut, bukan bermaksud mereka boleh menggunakan nama ALLAH sebagai Tuhan mereka.
Sebab itu kita tidak ambil kisah apabila Tan Sri Lim Goh Tong menggunakan perkataan ALLAH, kerana beliau menggunakannya dalam bentuk rububiyah. Sebab itu kita juga tidak berasa terseinggung apabila kaum punjabi juga menggunakan nama ALLAH, kerana mereka juga menggunakannya dalam bentuk rububiyah. Kalau kaum kristian ini menggunakan nama ALLAH dalam bentuk rububiyah, mengakui bahawa ALLAH Maha Pencipta, Maha Mendengar, Maha Melihat, Yang Menumbuhkan, Yang Meruntuhkan, Yang Menghidupkan, Yang Mematikan dan banyak lagi sifat ALLAH, sudah tentu kita Muslim tidak marah. Tetapi apabila mereka mahu menggunakannya dalam bentuk uluhiyyah, dalam bentuk i'tiqad, bahawa ALLAH punya anak, ALLAH punya sekutu, maka itu menyentuh aqidah kita dan kita akan tentang habis-habisan!! Kita tidak akan berkompromi walau seinci!!

Kristian ‘arab pun mengguna nama ALLAH

Golongan penyokong Kristian ini mendakwa orang Kristian ‘arab pun menggunakan nama ALLAH sebagai nama Tuhan. Saya menegaskan bahawa dalam bahasa ‘arab, memang mereka hanya tahu perkataan Tuhan itu adalah ALLAH. Tidak ada ganti lain bagi perkataan God melainkan ALLAH. Ini kerana memang sejak Nabi Adam hinggalah ke zaman Nabi Muhammad, masyarakat ‘arab hanya tahu nama ALLAH sebagai Tuhan.

Malahan kaum Yahudi dan Kristian memang asal agama mereka pun mempertuhankan ALLAH yang Satu. Itu yang mereka faham. Malahan ada dikalangan Kristian ‘arab yang koptik (orthodox) sehingga kini tidak mengakui ‘Isa anak ALLAH, bagi mereka ‘Isa adalah Nabi. Cuma mereka berbeza dengan Islam kerana menolak kenabian Rasulullah saw.

Tidak semestinya orang ‘arab Kristian menggunakannya maka kristian di Malaysia juga boleh menggunakannya. Dari segi prinsip ‘uruf al balad, pemahaman perkataan itu adalah berbeza menurut masyarakat yang menggunakannya. Contohnya kalau kita ke Jakarta, kita akan dengar orang disana menggunakan perkataan “butuh” – “Saya membutuhkan bapak!”. Bagi kita orang Melayu disini sudah tentu terkejut, kerana itu perkataan carut bagi kita; tetapi bagi masyarakat sana, perkataan itu bermakna “saya memerlukan bapak”.

Maka tidak bermakna perkataan itu telah digunakan beribu tahun oleh bangsa Indonesia, maka kita disini pun mahu menggunakannya dalam bentuk yang sama. Cuba kita berjumpa seseorang di pasar borong Selayang, dan berkata ‘kakak, saya membutuhkan engkau”; saya pasti pelempang akan naik ke muka kita. Kerana ‘uruf al balad, kefahaman masyarakat setempat bagi perkataan itu berbeza bagi Indonesia dan Malaysia.

Begitulah nama ALLAH, bagi masyarakat ‘arab ianya dari segi istilah bahasa membawa makna tuhan, tetapi bagi kita di Malaysia ia membawa makna Tuhan yang khusus, Tuhan yang Satu yang kita sembah.

Satu agenda halus

Kekadang kalau kita membaca ruangan obituari dalam akhbar (Koran) di Indonesia, akan tercatat disitu “kita mengucapkan takziah atas pemergian Almarhum Paulus yang kembali ke rahmat ALLAH, moga beliau diberi keampunan dan dimasukkan ke dalam syurga. Majlis selawat untuk almarhum akan diadakan di rumah ALLAH Jalan Surabaya jam delapan malam”.

Masalahnya Almarhum Paulus itu adalah kristian!!

Kalau ditanya gadis-gadis Melayu di Indonesia, apa mereka tidak rasa janggal berpacaran dengan jejaka Kristian, mereka akan menjawab, ‘apa-apaan dong, si Paulus itu kan tuhannya ALLAH, dia juga mau masuk surga macam saya, apa bezanya dong!!”. Maka kita tidak kehairanan melihat suaminya kristian, isterinya Islam, dan anaknya hindu. Masyarakat yang sudah cacamerba, habis dirojakkan.

Apakah pernah kita bertanya satu soalan yang sangat asas, tanyalah kepada kristian disini yang beriya-iya mahu mengguna nama ALLAH sebagai nama tuhan mereka, apakah sebenarnya tuhan kamu. Bukankah kepercayaan kamu adalah kepada Jesus, tuhan yang menjelmakan dirinya dalam bentuk anaknya dengan tiupan roh suci. Mengapa nama tuhan kamu Jesus dalam bahasa Inggeris dan lain-lain, tetapi untuk bahasa Melayu, tulisan versi Melayu, dihadapan orang melayu, nama tuhan kamu tiba-tiba bertukar menjadi ALLAH! Tidakkah ini suatu kepelikan?

Sedangkan Reverend Albert Mohler, seorang paderi kanan kristian di Amerika, menolak cadangan oleh Paderi Tiny Muskin dari Belanda yang mencadangkan supaya nama ALLAH diguna sebagai gantinama tuhan. Dan cadangan Paderi Tiny Muskin menerima bantahan besar-besaran oleh masyrakat Euro-Amerika. Tetapi mengapa di Malaysia ini kristian berkeras mahu mengguna nama ALLAH sebagai gantinama tuhan? Sudah tentu ada udang dibalik batu, ada agenda halus yang sedang disusun. Mereka berjaya melakukannya di Indonesia, mereka sedang cuba melakukannya di Malaysia.

Apakah nanti suatu hari mereka akan menuntut, atas nama hak asasi kemanusiaan, supaya Surah Al Ikhlas tidak lagi dibaca, kerana mngguris perasaan kaum kristian yang mempercayai tuhan ada anak, sedangkan surah itu menegaskan Tuah itu Satu!!

Fitnah keimanan yang melanda

Rasulullah saw pernah bersabda, “bersegeralah kamu pada melakukan ‘amalan soleh, kerana akan suatu masa nanti kamu akan didatangi suatu fitnah keimanan, fitnah yang datang saperti kepingan malam, kamu ntidak akan nampak kedatangannya”.

Apakah fitnah itu ya Rasulullah, tanya para sahabat. “Kamu Islam waktu pagi, kamu kafir waktu petang, kamu Islam waktu petang, kamu kafir waktu pagi!”.

Inilah fitnah yang sedang melanda umat Islam hari ini. Didalam masjid, kerana dia berjanggut serban, kerana dia selalu bertakbir kuat, maka dia manjadi imam. Lalu dibacanya surah Al Ikhlas, “Katakanlah ALLAH itu Satu, kepadaNya bergantung segala sesuatu, Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan, Dia tidak setaraf dengan sesiapa pun”.

Namun orang yang sama, sebaik sahaja keluar daripada masjid, berdiri diatas pentas politik, dia petah berpidato, “saudara-saudara, adalah hak rakan Kristian kita untuk menggunakan nama ALLAH, sebagai Tuhan Bapak, Tuhan yang punya Anak, dan Tuhan yang bersekutu dengan Roh Suci. Kita sepatutnya menyokong dan mendokong tuntutan rakan Kristian kita ini, kita wajib memperjuangkan hak perlembagaan mereka! Takbir..takbir..takbir!!”.

Didalam masjid ALLAH itu Satu, diatas pentas politik ALLAH itu punya anak punya sekutu. Mengapa ada dikalangan kita sanggup menjadi ular lidah bercabang dua?

Para sahabat bertanya, “ya Rasulullah, bagaimana mungkin boleh jadi fitnah keimanan sebegitu dahsyat kepada umat islam?”. Jawab Rasulullah, ‘hubbud dunnya, wakarohyatul maut!”. Mereka terlalu sayangkan dunia, mereka takut mati!

Inilah yang terjadi kepada umat Islam hari ini. Mereka terlalu sayangkan jawatan, cintakan kedudukan, gilakan habuan, mereka mengejar ayat-kerusi, bukan Ayatul Kursi (Al Baqarah: 255), tetapi kerusi empuk Yang Berhormat, kerusi empok Ahli Parlimen, kerusi empuk ADUN, kerusi empuk kekuasaan, kemakmuran, kekayaan dan kedudukan. Dan mereka takut sangat kedudukan, jawatan dan habuan itu mati, mereka takut kalah di peti undi. Mereka menjadi penyembah demokrasi, mereka nyahkan keagungan Ilahi.

Semoga ALLAH memberikan kita petunjuk dan hidayahNya, dan memelihara keimanan kita, dan memberikan kita kekuatan dan istiqomah untuk berjuang mempertahankan risalah tauhid yang suci ini, insyallah.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata