Sunday, February 7, 2010

KENYATAAN NASIR: LEBIH BENAR DARI YANG SEBENAR


Akhirnya, demi membela umat Melayu islam, Dato' Nasir Safar, sebagai Pegawai Khas Perdana Menteri terpaksa melepas jawatan kerana dituduh risis atau mengeluar kenyataan perkauman.

Apakah benar Nasir menjayakan ceramah perkauman. Apakah salah Nasir membuka sejarah Empayar melayu islam melaka yang ehbat dan tersohor, sejarah Tanah Melayu, Sejarah siapa Melayu Islam, Sejarah kaum Cina, India di generasi baru.

Apakah memang benar Cina dan India lahir di bumi Melayu ini sebelum adanya Kerajaan Melayu Islam Melaka. Jika mengali dan mengkaji sejarah pun, Melayu di bumi melayu ini terlahir tanpa ada kaum lain di bumi ini.

Ketika Empayar Melayu Islam Melaka, orang India muslim yang datang ke bumi melayu ini diberi tempat penempatan digelar Tanjung Keling. Sejarah juga ketika itu, orang India dipanggil gelaran keling oleh penjajah luar termasuk ketika perluasan empaayar islam di India.

Ketika itu, India muslim yang tinggal di Tanjung Keling adalah dikalangan peniaga dan pendakwah Islam. Selepas itu, hadir pula rombongan pedangan Cina dari Tanah Besar China termasuk dari rombongan Laksmana Cheng Ho.

Atas nama pedagang dan ada juga pendakwah Islam dari bumi China, Champa (Komboja) yang berhimpun di Melaka untuk mencari makan dan perlindungan politik dan dakwah Islamiah. Mereka ini ditempatkan di Bukit China sebagai penempatan awal. Begitu juga wujudnya Kampung Jawa, Bugis dan sebagainya.

Yang jelas Empayar Melayu Melaka itu diperkasakan oleh kaum Melayu yang menjadi 'tuan' atas Ketuanan Sultannya. Islam itu dianuti secara 100 peratus umat Melayu kerana ketaatan kepada 'tuan', yakni Sultan yang terlebih dahulu memeluk Islam.

Kenapa Empayar Melaka dikenal Empayar 'Melayu'. Ini kerana 'tuannya' adalah Melayu dan Islam itu anutannya, kemudian menjadi baka yang kekal kerana kewujudan 'tuan'nya yang masih kekal turun temurun hingga hari ini.

Kerana itu, jika ada sesiapa 'menghina' tuan yakni Sultan, inilah manusia paling jahil dan buta sejarah - siapa diri mereka hingga boleh lahir sebagai umat Islam itu sendiri secara automatik.

Di Bumi Jawa yang terhimpun umat Islam paling besar di dunia, tidak semua mereka itu lahir sebagai 'baka' Islam. Ini kerana istana di Jawa tidak kesemuanya menerima islam dan Islam itu di kembangkan dengan mata pedang antara penganut islam dengan kerajaan beraja yang kebanyakan Hindu.

Tetapi, pengaruh Islam berkembang pesat kerana ditakdirkan Allah s.wt akan kewujudan para Wali dari keturunan Kemboja (Champa) dan bumi Iraq, Magribi diberik kuasa istimewa untuk melawan kuasa mistik Hidu Buddha ketika itu. Di Jawa ketika itu, siapa yang memiliki kuasa istimewa, itulah ketua ikutannya.

Di bumi Melayu Jawi pula, keisitimewaan itu adalah pada kuasa Raja dan Sultannya sebagai 'tuan' yang perlu ditaati. Soal ada perlangaran hukum Islam dikalangan 'tuan' - biarlah Allah s.w.t mengadilinya, bukan kita.

Hakikatnya, tuan atau Sultan yang mengislamisasikan umat melayu, maka setiap kali Kuthbah Jumaat - nama 'tuan - Sultan' diabdikan sebagai satu doa wajib atas sumbangan ke islaman turun temurun.

Era Empayar Melayu Islam Melaka, akhirnya berkecai dan tinggal satu sejarah legenda. Hanyar kerajaan hebat dan tersohor kepelusuk dunia itu gara-gara Melayu Islam itu mula berpecah kerana berebut kuasa dan saling mefitnah sesama sendiri.

Melayu Islam itu terlalu mudah dirasuah kerana ingin memiliki kuasa dan kekayaan. Budaya jatuh menjatuh dari budaya luar mula menular ke dalam masyarakat Melayu tempat ketika itu.

Kalaupun Islam ketika itu, ia lebih tertumpu kepada pengisian 'tauhid' dengan penekanan soal perukunan Rukun Islam dan Rukun Iman. Soal hukum kanun yang diIslamisasi di kuat kuasa oleh Istana sebagai pusat pentadbiran.

Kaum pendatang baik dari Tanah Besar Cina dan Tanah Besar India sekadar menumpang lalu untuk berniaga. Kalangan uamt melayu tempatan yang sedar juga mula belajar berniaga dari mereka ini untuk turut menjadi pedagang kecil-kecilan.

Beitu juga berlaku penghijrahan besar-besaran dari tanah Besar Cina ke Tanah melayu kerana mereka melarikan dari dari perang saudara yang tidak kesudahan kerana perebutan kuasa dari satu maharaja ke satu maharaja.

Laksmana Cheng Ho dari keturunan Islam yang dianggap memiliki pelbagai kebolehan, di putus untuk belayar kerana bimbang Cheng Ho mengislamkan Maharaja China. Jika usaha mengIslamkan Maharaja Cina yang diusahakan oleh kaum Han dan Mongol ini berjaya, pastinya sebahagian rakyat tanah Besar China itu akan menjadi penganut islam.

Tidak siapa tahu bahawa arahan kepada pembinaan Tembok Besar China adalah untuk menghalang serangan kaum Tatar dan China Islam Han yang menerima Islam dari sempadan Afganistan. Islam tidak menjadi kuasa besar di China kerana terhalang oleh Tembok Besar itu sendiri.

Hakikat, kenyataan Nasir adlah benar di segi sejarahnya bahawa kaum Cina dan India sememangnya pendatang di bumi Melayu ini. Penghijrahan besar-besaran dan secara terbuka tanpa sekatan berlaku di zaman Inggeris menjajah bumi Melayu Jawi ini.

Kkaum India di bawa olrh Inggeris apabila benih getah yang dibawa dari Brazil boleh hidup subur di negara ini. Getah di tanah secara estet dan ketika itu tenaga kaum India dari kalangan 'hamba' atau di India sendiri dikenal kasta 'Paria' dari India dan Cyelon (Sri Langka).

Inggeris membawa mereka ke bumi Melayu dan ditempatkan di estet itu dengan tujuan menjadi 'hamba' juga kepada pemilik ladang getah dari kalangan kapitalis Inggeris. Kaum Inggeris membawa orang India ke bumi melayu secara berkeluarga.

Tetapi, berbeza dengan kehadiran kaum Cina ke negara ini secara penghijrahan kumpulan tanpa di bawa masuk oleh Inggeris. Mereka memang membawa sekali pelacur menerusi tai'ko untuk dijadikan satu sumber perniagaan.

Sebab itu, sempai ke hari ini - bapa ayam dan ibu ayam' yang di tangkap oleh penguat kuasa, begitu juga kalangan pelacur termasuk yang masuk secara haram kebanyakan kaum Cina. pelacuran sudah menjadi satu 'budaya perniagaan manusia' yang paling tua dan tradisi di kalangan orang Cina.

Apakah Nasir mengemukakan satu fakta sejarah yang silap dan dikatakan risis. Nasir tidak silap kerana keturunan Lim Kit Siang, Lim Guang Eng sebenar dari kaum pendatang. Cuma kita tidak tahu sama ada keturunan mereka pernah berniaga dalam bidang 'pelacuran' atau melanggang pelacur dari negara dan keturunan mereka sendiri.

Kaum cina yang datang ke tanah melayu dahulu, ramai yang ketagih candu dan menjadi peniaga candu dan ganja. Sebab itu, ramai kalangan pengadar besar dadah di negara ini adalah kalangan orang Cina kerana ini sudah menjadi satu 'budaya perniagaan' benda haram.

Jika di China, budaya bermain marcuh yang diharam di negara ini sudah menjadi stu budaya hidup kononnya untuk menghalau hantu dan jembalang serta merai satu temasya besar. Kini pengimport 'marcun haram' di kepalai oleh kaum Cina.

Budaya perniagaan tersemat terun temurun dikalangan kaum Cina. Mereka akan berniaga apa sahaja, tidak kira halal atau haram asalkan boleh hidup mewah dan jadi wang.

Golongan pendatang Cina ini dulu secara berkawan dan begitu merendah diri dengan kaum Melayu islam kerana ingin mendapat perlindungan dan penempatan sewaktu kedatangan mereka. Ada yang di rasuah untuk mendapat kawasan yang baik. Yang dirasuah adalah pemimpin Melayu yang suka hidup bersenang lenang tanpa usaha.

Akhirnya, Melayu dari dulu hingga kini dianggap oleh orang Cina 'terlalu mudah dibeli'. Membeli maruah melayu Isalm sudah menjadi satu budaya hidup bagi orang Cina. Akhirnya, terlalu banyak tanah milik Melayu tergadai ke tangan pendatang Cina ketika itu.

Itulah citra cerita kenapa orang Cina mendominasi kawasan bandar, kerana tanah-tanah melayu di beli dan dirasuah untuk diduduki ketika itu, hingga akhirnya membuat Melayu semakin terhalau ke kawasan kampung-kampung.

Melayu malas dan terlalu mudah di ampu-ampu sebagai tuan dan bertolaransi. Akhirnya, segala milik Melayu tergadai secara baik atau tipu muslihat.

Kemunculan Umno yang menyedari kelemahan itu, cuba memperkasakan semula Melayu islam di Tanah melayu yang akhirnya menjadi Malaysia. Segal isi perlembagaan berpihak kepada Melayu, tenpa membelakangkan kaum lain yang diberi taraf kerakyatan ketika itu secara paksa atau tukar ganti dengan sebuah maruah kemerdekaan.

Umno berjuang terlalu lama pada usia kemerdekaan lebih 50 tahun, sebenarnya untuk memantul semula maruah dan martabat umat melayu islam yang tersisih sebgeitu lama. Akhirnya, segala kerja mulia Umno-BN dihina-dina oleh Melayu islam yang tidak sedar diri.

Apa yang lebih menyedihkan ada pula Melayu Islam turut berdegar-degar untuk menghancur segala hak keisitimewaan yang dinikmati sekian lama. Siapa mereka ini yang lupa sejarah.

Sebenarnya, kepada saya - kita masih memerlukan lebih ramai Nasir untuk menyampai hakikat sejarah agar melayu islam yang sukat ketawa harus sedar diri. jangan kita sekalai lagi diciptya sejarah hitam oleh orang lain yang cuba sedaya upaya untuk merebut kuasa poltik, selepas menguasai segala kuasa ekonomi di negara ini.

Jika ini berlaku nanti, melayu akan menjadi hamba di bumi sendiri. Tidak ada apa lagi yang boleh dibanggakan lagi suatu waktu nanti. Semuaga kita menjadi pemikir sejarah sebagai satu sempadan hidup. Hidup melayu, Hidup islam....

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata