Tuesday, December 29, 2009

NIK AZIZ TUJUNG BELANG SEBENAR

Siapa kata Nik Aziz 'Khasaf'. Siapa pula bilang Nik Aziz 'keramat'. kepada saya ia cuma momokkan untuk menjadikan Nik Aziz begitu hebat dan terhebat dalam sejarah politik Kelantan bagi mengelabui mata rakyat.

Pengisytiharan panggilan 'Tok Guru' sebagai bahasa resmi untuk sorang menteri Besar bernama Dato' Nik Aziz Nik Mat, sekadar satu wayang politik bagi mewajahkan bertapa hebatnya 'ulama' yang menerajui Kelantan. Namun, semua itu berakhir dengan penentangan kuat dan hentamam yang kini melantung semula ke muka Nik Aziz.

Nik Aziz bukan manusia yang penyabar jika sesuatu kritikan itu melantung ke mukanya. Nik Aziz akan bangkit dengan sumpah seranah - termasuk babi dan anjing. Bukan setakat perkataan - celaka, celaka. celaka kepada penulis blog.

Sebelum ini, Nik Aziz beigut memuji penulis blong yang berpihak kepada Pas dan pembangkang kononnya menjalankan tanggungjawab untuk menghancurkan kerajaan Umno-BN. Nuik ASziz puji Harakah sekalipun banyak cerita dalam Harakah berunsur fitnah.

Tetapi, apabila ada blog yang menghentamnya dan keluarganya - beliau dengan megah dan tanpa rasa segan sili mendakwa orang-orang ini celaka. Apakah Tok guru melebih para wali biarpun tidak Nabi untuk tidak boleh disentuh perkara-perkara yang dilihat menyeleweng ketika kita sendiri begitru beria-ia membuat fitnah memburuk dan menduh orang lain jahat dan terlalu jahat.

watak sebenar Nik Aziz yang memang berperangai suka sumpah seranah cuma diselindung di sebalik serban dan kpoiah yahudi yang dipakainya.

Cuba bandingkan dengan pemimpin negara yang menerajui Umno-BN, apakah ada pernah terkeluar dari mulut Tun Mahathir, Pak Lah, Najib atau Muhyiddin yang dituduh pelbagai tohmahan tampil dengan watak sumpah seranah.

Yang membuat fitnah dan tohmahan ke atas pemimpin-pemimpin Umno-Bn siapa, jika tidak dari kalangan pemimpin Pas termasuk Nik Aziz sendiri yang turut mendoakan Najib pecah perut dan kehancuran Umno yang sudah terlalu berjasa memartabat syiar Islam dan bangsa Melayu islam di negara ini sejak Merdeka.

Umno berjuang memberi keselesaan beribadah dengan pembinaan masjid, menjaga kehormonian dan keamanan negara agar setiap kaum mampu beramal ibadah tanpa rasa takut letupan bom, pembunuhan tengah malam, ugutan dan sebagainya seperti berlaku di Selantan Thailand, Iraq, Plastine dan Afganistan.

Jadikan Iraq sebagai contoh apabila orang menjatuhkan kerajaan Shadam Hussin, kononnya mahu kebebasan dan kehidupan lebih baik. Tetapi, akhirnya apa yang berlaku di Iraq - cuma muncul sebuah kehancuran yang di sulami letupan bom dan pembunuhan sesama Islam - atas nilai kepercayaan 'aku lebih Islam dari yang lain'.

Mutakhir ini, terlalu ramai pemikiran Melayu Islam bercelalru dan tidak menghargai kemakmuran dan kehormonin yang dikecapai kerana terlalu mudah dihasut oleh gerembolan politik yang ingin mencari kuasa. Ada pula mengguanakn ayat-ayat suci al-Quran untuk menipu bahawa mereka lebih Islam dan perjkuangan mereka lebih baik.

Adakah kita sudah melihat kebaikan dan kelebihan yang dicetus oleh kepimpinan Pas di Kelantan,. jika di banding dengan pemimpin Umno-Bn yang begitu menjulang kecemerlangan dan kegemilangan Malaysia hingga mendapat pujian dari negara-negara barat dan Islam lain seluruh dunia.

Pas kelantan masih terkulat-kulat mencari nilai diri dan suatu pun yang ada di Kelantan tidak boleh dijadikan contoh panduan untuk dipelajari oleh negeri-negeri lain sebagai sebuah negeri Islam yang ulung. pemimpin Pas terlupa bahawa keruntuhan moral generisi muda kian berluasa dengan dadah sentiatik (pil kuda, e-tesy dll), selain mabuk arak di mana-mana.

Yang berceramah atas platfom Pas dengan mulut jenuh membaca al-quran pun punggung berbau tahi rasuah. Rasuah tetapi berlaku dalam kepimpinan Pas sekalipun hebat tafsir al-Quran dan baca Hadis. Cuma mereka ini hebat - pandai makan pandai simpan.

Dalam ceramah Pas, tidak pernah dengar kata nasihat bahawa lumba motor haram itu salah. Tetapi yang berkokok kuat pun anak sendiri naik motosikal curi. Setiap ceramah, dari mukadima hingga habis terus ketuk Umno-BN, seolah pemimpin Umno-Bn makan gaji buta tanpa membawa sebarang perubahan kepada rakyat dan negara. Apakah rakyat Malasyai kebuluruh sejak Umno-BN memerintah dan tidak ada pembangunan yang menugntungkan rakyatnya.

Apakah rakyat negara ini menjadi penghijrah seperti rakyat kelantan terpaksa berhijrah ke Singapura untuk berkerja seuatu ketika dahulu. Hari ini, rakyat negeri mana yang menjadi penghijrah paling ramai di Lembah Klang. Rakyat akan berhijrah jika di negeri sendiri tidak tersedia pekerjaan yang besar, seperti rakyat Indonesia dan Bangalades yang pantang pintu terbuka untuk masuk ke negara ini.

Jika Kelantan maju dan hebat disegi pembangunannya, rakyatnya tidak akan menjadi penghijrah nombor satu di Malaysia. Sebab itu, apa yang Pas kelantan buat untuk memaju ekonomi negeri ini agar jumlah rakyat berhijrah dapat dikurangkan jurangnya.

Mutakhir ini, Tok guru pun mula diserang. Ini buktinya terlalu banyak kelemahan berlaku dalam pendtadbirannya. Yang menyerang bukan lagi dari kalangan Umno, tetapi dari dalam Pas sendiri. Muga kita berfikiran wajar untuk bangkit memberi keadilan semula kepada Kelantan agar lebih maju dari negeri lain.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata