Wednesday, March 3, 2010

MUNGKIN HURU HARA DI KELANTAN

Esok (khamis), di beritakan KDYMM Al-Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Putra, akan memijak semula bumi Kelantan yang penuh keramah pada jam 12.30 tengah hari dengan pesawat khas.

Keberangkatan pulang itu, selepas menjalani rawatan rapi di Hospital tersohor di Singapura lebih 10 bulan. Kini, kesihatan Al-Sultan Kelantan sudah mula pulih dan boleh bertutur seperti biasa biarpun tidak selancar sebelumnya.

Namun, ketibaan Al-Sultan yang sebelum ini kalut ribut dengan perancangan sulit kerajaan Kelantan untuk menyingkir Al-Sultan dari tahktanya dengan alasan lebih 3 bulan meninggalkan bumi Kelantan.

Biarpun, mengikut percaturan undang-undang boleh dilakukan, tetapi bukan dengan alasan 'kesakitan'. Alasan itu hanya boleh diguna pakai jika Al-Sultan meninggalkan takhta tanpa sebab atau `gila', bukan kerana gering yang masih boleh dirawat.

Soal rawatan di dalam atau di luar negara, ia adalah hakikat kepada ilmu perubatan moden dalam dunia serba moden hari ini. Segala boleh diuruskan dengan kecapaian teknologi cangih.

Namun yang masih menjadi persoalan, apakkah kelibat Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Aziz Nik Mat, akan turut menyambut ketibaan Al-Sultan di Lapangan Terbang Tuanku Ismail Putra esok (hari ini).

Sebelum ini, Nik Aziz sudah 'sembah durhaka' kerana tidak mematuhi titah Al-Sultan untuk menghadap sebagai memanda menteri kerajaan Kelantan sewaktu berada di Hospital Singapura.

Biarpun, dalam keadaan belum pulih sepenuhnya, kuasa Sultan di Kelantan begitu besar dalam mencatur semula kedudukan Menteri Besar kelantan.

Kuasa Sultan masih kuat, sekali pun sebelum ini rakyat penah ditipu oleh pemain politik kotor bahawa Tun Mahathir Muhammd sudah membuat kuasa Raja-Raja Melayu menerusi pindaan Perlembagaan.

Istana Kelantan bukan saja begolak di dalam, tetapi turut bergolak di luar lingkaran istana yang mecakupi kedudukan kerajaan Nik Aziz, khususnya jawatan Menteri Besar itu sendiri.

Pergolakan dalam lingkaran istana membabitkan soal perkahwinan kedua Al-Sultan dengan bekas polis pengawal istana - Toh Puan Elia Suhana.

Gelojak itu hanya hukum alam dunia apabila wanita yang bergelar isteri seringnya menolak 'hukum Allah' yang memboleh dan menghalalkan lelaki kahwin lebih dari satu jika berkemampuan di segi zahir dan batin, serta mengikut peraturan hukum - iaitu bukan kerana nafsu semata-mata.

Begitupun, keberanian Al-Sultan menyahut seruan Allah dalam soal berpoligami, membuktikan segala tohmahan bahawa Al-Sultan Kelantan selama ini terlalu mengikut telunjuk Raja Perempuan adalah tidak benar.

Al-Sultan Kelantan adalah raja rakyat yang berani dan taat kepada hukum hakam Allah s.w.t dari melakukan perkara-perkara keji ajaran Islam. Al-Sultan adalah contoh yang harus diikuti oleh rakyat Kelantan demi hukum, bukan menjadi liar di sebelah sempadan Kelantan atau melemias nafsu dalam gelap.

Apa pun, natijah politik di Kelantan akan semakin bercelaru. Masih beranikah Nik Aziz untuk menghadap Al-Sultan atau akan ada salam terakhir agar Nik Aziz berundur dan memberi laluan kepada Dato' Husam Musa menjadi memanda baru di Kelantan.

Lagi pun, Nik Aziz bukan pemimpin yang begitu teliti dalam membuat keputusan. Nik Aziz banyak dikelirukan dan menjadi `orang suruhan' kepada juak-juak di sekeling dalam setiap kenyataan yang berupa dasar kerajaan.

Adakah, seorang menteri besar boleh mengarahkan Sultan yang gering di pindah pulang ke HUSM, ketika rawatan insentif masih dijalankan di Singapura.

Apakah patut, seorang Menteri Besar boleh mengatakan kerajaan negeri tidak mampu membayat bil perubatan yang tinggi untuk merawat seorang ketua agama dan ketua Negeri.

Jika untuk 'kesalahan' sebuah perjanjian dalam kes pembinaan Bazar Tok Guru - kerajaan negeri sedia membayar lebih RM 25 juta bagi menututup aib yang dibuat oleh al-menantuyanya sendiri.

Dalam kes rawatan seorang 'Raja' pemerintah negeri yang sepanjang hidupnya baru kali ini mendapat kesakitan serius, boleh dikatakan duit tidak ada untuk membayar kos rawatan.

Pelbagai alasan diberikan termasuk menubuh JK 'medical report'yang sebenarnya bercanggah dari kebenaran hakiki. Inilah kelemahan Nik Aziz yang tidak 'bijak' menyelidik dalam sesuatu perkara besar,

Cukuplah dengan tandatangan perjanjian Air Kelantan dan Syarikat British dulu, kononnya selepas dijamu nasi beriani, 'orang suruh ttangan'. Sebagai Menteri Besar yang bertanggungjawab, setiap perjanjian dalam apa kerkara pun, baik kecil mahupun besar agendanya, perlu kita sendiri membaca dan memahami isi perjanjian. Bukan main pakai 'sain' selepas diberitahu oleh pegawai.

Kalau macam inilah gaya menteri besar, alamaknya Kelantan akan lingkup. Oleh itu, layaknya Nik Aziz berundur dan biar budak cerdik seperti Husam yang mengendalikan negeri.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata