Friday, September 11, 2009

UMNO PERJUANG SYIAR ISLAM: Kenyataan Dato' Seri Najib tepat

Dato' Seri Presiden Umno, Najib Tun Razak, sekali lagi menegaskan bahawa perjuangan Umno sejak awal penubuhan hingga saat ini meletakkan Islam sebagai wadah perjuang untuk memperkasa umah Melayu dan bangsa yang menjunjung langit bumi Melayu Malaysia ini. Umno meletakkan Islam sebagai asas untuk membina satu tamadun bangsa dan negara hingga muncul antara negara Isla tersohor di pelusuk alam.

Biarpun umat Islam di Malaysia tidak seramai jumlah umat Islam di Indonesia, kemampuan kepiminaan Umno yang menerajui pemerintahan Malaysia mengutip setiap inti dan isi kandungan al-Quraan dan Hadis untuk dijadikan panduan memajukan setiap Mangsa terutama umat Melayu di bumi Malaysia yang sudah pun 52 tahun mencipta kemerdekaan.

Erti kemertedekaan itu adalah `maruah' sesatu bangsa yang bebas dan bercita-cita memartabatkan setiap bangsa yang terhimpun di dalamnya dan bangsa lain yang datang menjadi penumpang (paling ramai bengsa Indonesia) kepada kemewahan, ke damaian dan kehormonian di bumi Melayu Malaysia ini.

Malaysia maju kerana terikat dengan panduan dan pedoman ajaran Islam. Bumi ini makmur kerana setiap perkara utama yang hendak dilaksanakkan dirujuk kepada ajaran Islam. kemak uran dan kehormonian kaum yang dinikmati sekarang ini juga berteras kepada paksi ajaran Islam yang tidak menghalang penganut agama lain melakukan amal ibadah masing-masing. Islam juga melarang umat Islam bergaduh, berperang dan berjihad dengan tidak bersebab, kecuali ajaran Islam sudah diinjak-injak denan begitu hina sekali. Ketika ini, wajib ke atas umat Islam bangkit untuk berjihad mepertahankan kebenaran.

Islam menuntut pemimpin rakyat membangung umah agar menjadi kaya raya dan bebas dari belenggu kemiskinan agar tidak terjerumus dalam kekufuran jiwa. Kekufuran jiwa itu boleh terjadi apabila terlintas difikiran glongan ini menidak kebesaran dan ketinggian pengetahuan Allah s.w.t dengan hanya berkata: `aku juga sembayang, puasa dan menunai kewajiban tunutan Islam, tetapi kenapa aku terbiar miskin, sedangkan orang lain yang lalai diberi kekayaan dan kesenangan'. Ini yang dikatakan kufur jiwa.

Masyarakat Felda seharusnya menjadi manusia paling akur dan sujud syukur kepada Allah s.w.t kerana `siapa mereka sebelum menyertai tanah rancangan Felda'. Mereka kini memiliki tanah dengan hasil masul kelapa sawit yang bernilai harganya. Jika tidak memliki pemimpin UMNO yang berpandangan jauh untuk membuka tanah rancangan besar-besaran tahun 1960'an dan 1970'an dengan membawa benih kelapa sawit dari Afrika, golongan peneroka tanah rancangan Felda ini nasib hidup mereka belum pasti sebaik sekarang.

Tidak ada siapa tahu kelebihan `kelapa sawit' ketika itu. Negara Afrika yang membekal benih kelapa sawit pun tidak begitu pepolar dengan kelapa swaitnya, ketika Malaysia hari ini muncul sebagai pengeluar minyak kelapa sawit dan getah (juga di bawa dari Afrika) yang utama di dunia. Bentuk kelapa sawit tidak ubah seperti spises `pokok tamar' yang ada di bumi Arab dan Afrika. Cuma kegunaannya berbeza. Inilah kelebihan anugerah Allah s.w.t kerana pemimpin Umno yang menerajui kerajaan juga adalah manusia yang terpilih untuk memakmurkan bumi Melayu Malaysia ini.

Di setap tanah rancangan Felda sudah wujud bandar baru yang tidak ketinggalan terbina masjid yang begitu bensar dan indah, selain mardrasah untuk kemudahan beribadah. Apakah ini bukan dari tuntutan Islam yang diajar oleh Muhamad Rasulullah atas arahan Allah s.w.t. Di mana lagi tidak kena kepimpinan Umno dalam soal memartabat syiar Islam.

Di Kelantan, suatu waktu dahulu kerajaan Pas cuba meniru program tanah rancangan Felda atas nama tanah rancangan TAKDIR. Nama pun benhebat (Takdir), tetapi pengisian kepada tanah rancangan ini cuma indah pada nama. Akhirnya, kegagalan itu membuat tanah rancangan TAKDIR diserah kepada pengurusan KESEDAR dan sebahagian lagi kepada Felda. Ini cuma satu perbandingan dalam soal pengurusan kepemimpinan yang begitu berbangga mengaku `aku lebih Islam'.

Lantaran itu, tidak terkejut jika Dato' Seri Najib sewaktu berbuka puasa dengan generasi Felda di Kedah begitu tegas mengatakan bahawa Umno adalah pejuang Islam tulin, biar pun tidak ada nama Islam pada lambang sebuah parti bernama Umno. Umno mendaulahkan Islam secara pegangan insan, tanpa perlu mendabik dada `aku lebih Islam dari orang lain'. Hakikat mengaku `aku lebih Islam' ini bersifat takbur dan menjual maruah diri di mata Allah s.w.t.

Bukankah Islam melarang penganutnya bersikap takbur. Manusia yang takbur itu adalah kawan iblis kerana iblis yang sering mengaku dia lebih dari segala-gala, sedang Allah s.w.t lebih tahu ketaqwaan setiap manusia ciptaanNya.

Najib hanya memperingatkan kepada rakyat Malaysia bahawa selagi hayat Umno menjadi pemerintah, Umno tidak akan membawa rakyat pelbagai bangsa tergelicir dari panduan Islam. Bumi bertuah ini tidak akan hancur dan haru biru jiak Umno terus memerintah, tetapi mampu menjadikan Malaysia sebagai pencipta tamadum baru dunia Islam moden yang serba mencakupi.

Kerajaan pimpinan Umno sedari awal merdeka meletakkan pendidikan sebagai asas bina insan yang terbaik untuk membina umah yang berjaya. Bukankah Islam meletakkan `Iqrak' atau `baca' atau belajar itu sebagai wadah membina manusia untuk menjadi lebih berjaya, berpengetahuan untuk menilai kehebatan yang Allah s.w.t ciptakan. Umno menjadikan pendidikan sebagai agenda keutamam dalam membangun ulu albab dengan pelbagai kemahiran yang begitu tersusun, termasuk melahir tokoh ilmuan Islam, hafiz dan sebagainya.

Kenapa harus nalai-nilai kebaikan ini dikritik hebat di akhir-akhir ini seolah-olah Umno dan Barisan Nasional gagal membina satu gagasan bangsa dan negara yang cukup hebat selama ini. Nilai sukatan mana yang di pakai hingga minda muda mudi dirosak dengan pelbagai fitnah seolah-olah tidka ada satu kebaikan yang dicipta oleh kerajaan UMNO-BN sejauh pemerintahannya.

Sudah 52 tahun bumi Melayu Malaysia merdeka. Lihat ke dunia luar dan ukur sejauh mana dan di mana kita dalam meterjemah kemakmuran dan kejayaan hebat yang tersedia. Perbandingkan dengan akal yang bersih, kemudian fikir dengan akal yang sihat apakah Malaysia sudah jauh ketinggalan zaman berbandingkan negara lain. Kita maju, berjaya dan aman kerana dikurniakan pemimpin yang bijaksana untuk membina anak bangsanya. Jangan terlalu mudah berfikiran amarah kerana `sekor nyamuk kelambu di bakar'.

Rakyat Malaysia boleh memandang ke Iraq yang begitu hebat sewaktu pemerintahan Shadam Hussin, akhirnya apa jadi selepas `kelambu di bakar'. Rakyat yang dulu aman damai, makmur kini terus bersengketa dan hidup dalam ketakutan. Untuk beribadah pun ketakutan kerana bimbang masjid pun turut di bom tanpa sebab. Yang menghancurkan masjid dan membunuh umat Islam di Iraq adalah umat Islam sendiri yang sering mengaku `aku lebih Islam' dari yang lain. Inikah yang Nabi Muhamad s.a.w ajar dan perturunkan ilmunya kepada kita.

Selagi ada pemimimpin pembangkang yang bernafsu besar dan meletakkan `fitnah' sebagai mainan untuk mencapai puncak kejayaan, tidak terkejut suatu hari nanti bumi Melayu Malaysia ini juga akan hangus terbakar. Selagi kita melihat orang lain salah dan merasakan diri kita lebih bersih, sedangkan hakikatnya `ekor bergelimang dengan tahi' selagi itu Allah s.w.t tidak merastui golongan `mengaku lebih Islam' dari orang lain tidak mampu berkuasa.

Hari ini, Allah s.w.t sekadar memberi ruang kepada manusia untuk berfikir. Tiga buah negeri termasuk Perak yang dikuasai oleh Pas sebelum ini, apakah agenda Islam - soal hukum hudud, pemibinaan masjid didahulukan. Inilah yang dikatakan bercakap tidak sama dengan perbuatan. Di Perak, sewaktu Pas menerajui kerajaan - di mana nilai pentadbiran Islam diletak di atas. Yang didahulukan adalah pemberian tanah selama 999 tahun - ia secara tidak langsung menjadi tanah rizeb Cina.

Apakah di bumi Melayu Malaysia ini akan ada tanah sipanan Cina, selain tanah simpanan Melayu. Apakah Kota Madinah yang di buka dan di tadbir oleh Nabi Muhamaad s.a.w turut menganugerahkan tanah simpanan Yahudi atau Nasrani sewaktu pemerintahannya dan khalifah selepasnya. Apakah Nabi Muhamaad s.a.w dan khalifah selepasnya membenar `kuil-kuil' ibadah didirikan di kawasan umah Islam sebagai mejoritinya.

Nabi Muhamaad s.a.w tidak berpoliitik mengaibkan orang lain. Muhamad Rasulullah tidak berpolitik untuk memfitnah orang lain. Suruannya ke arah perpaduan dan menarik sebarapa ramai memeluk Islam atas sifat kebijaksanaan dan bertolorasi. Berbeza dengan politik parti yang mengaku lebih Islam dari orang lain, bukan lagi berdakwah menarik orang memeluk Islam - malah tidak ada pun dalam cabang perti politik ini untuk berdakwah menarik bukan Islam menerima ajaran Islam, sebaliknya menghentam dan mencaci maki umat Islam yang ssudah pun bersujud kepada Ilahi. Inilah nilai yang perlu di renung.

dalam politik Pas, ada satu badan mencipta fitnah, tetapi tidak ada satu badan yang digerakkan untuk menarik umat lain memeluk Islam. Sedangkan jika disoal, dengan mengah mereka berkata politik dan Islam tidak boleh dipisahkan. ini yang membuat Islam haru biru dan keranah Pas ini membuat orang bukan Islam semakin berani menginjak-ijank orang Islam lain kononnya bukan sekutu Pas.

Cukuplah sendiwara politik murahan. Berpolitik bertujuan membela nasib hidup rakyat, bukan sekadar bercakap dan membuat fitnah sepanjang masa. Hebat sangatkah diri kita. Siapa kita untuk menghukum orang lain. Jangan sampai menjual maruah diri dan Islam demi untuk menenang pilihanraya semata-mata, malah kita juga sanggup menjuk-hak terisitimewa orang Melayu kepada bangsa lain demi untuk menang pilihanraya.

Apa pun, Dato' Seri Najib perlu lebih lantang menyuarakan kebenaran atas nama Islam sebagai wadah perjuangan Umno. Meja rundingan dengan Pas tidak perlu diwujudkan. Umno perlu lawan pas yang sudah jauh tersesat dari landasan perjuangan mereka. Mereka perlu di serang habis-habisan dengan pelbagai cara. Jika ajaran sesat dihapuskan, Pas juga adalah parti politik yang turut menyebar ajaran sesat yang suatu waktu ajaran Islam Pas lebih dipercayai dari ajaran yang di bawa oleh Nabi Muhamad s.a.w. Semuga umat Melayu Islam berfikir secara waras, bukan mengikut perasaan yang dihasut oleh iblis.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata