Tuesday, September 15, 2009

TADARUS AL-QURAAN : KENAPA ROSMAH DICERCA

Sewaktu menjengok blog - Ramli Kapak Jangok - kedapatan komentar mencerca Datin Seri Rosmah (First Lady of Malaysia) apabila beliau menyeru agar kegiatan tadarus al-Quraan atau membaca al-Quraan digalakan bukan hanya tertumpu sewaktu bulan Ramadhan saja. Kenyataan Rosmah itu dibuat di Pekan Pahang.

Terlalu hairan apabila salah satu komen itu datang dari umat Melayu Islam yang berada di Mesir. Hebatkah ilmu Islamnya apabila sudah mengali di Mesir hingga boleh membuat penghinaan sebegitu rupa.

Sewajar orang yang mendapat pendidikan ilmu Islam secara mendalam tidak membuat tomohan liar, malah harus melahirkan rasa syukur kerana golongan yang tidak mendapat pendidikan Islam secara formal mula membaca al-Quran, biarpun cuma berlaku di bulan Ramadhan. di mana nila hikmah dan bijaksana dalam berdakwah yang di ajar dalam al-Quran bagi mereka yang setiap hari membnaca dan mengamal ilmu al-Quran.

Sepatutnya, golongan yang lebih mendalami al-Quran tidak harus mencerca orang lain, tetapi lebih menzahirkan rasa syukur kepada Allah s.w.t kerana memberi taufik dan inayah agar golongan ini turut kenal dan membaca al-Quran. Sebab itu, saya kata ilmu Islam apa sebenarnya yang mereka perdalami hingga terlalu mudah menghukum orang lain. Apakah diri kita sudah semulia-muliannya apabila setiap hari membaca al-Quran. Bukan Allah s.w.t memperingatkan dalam al-Quran berulang kali bukan `Aku lebih tahu hati budi orang bertaqwa' - `Bukan kamu yang menjatuhkan hukuman kepada setiap manusia' - `Bukankah soal alam ghaib - termasuk soal syurga dan neraka itu urusan Aku, kerana manusia tidak tercapai akal untuk mengetahuinya kecuali orang-orang terpilih'.

Bacalah al-Quran dan fahamilah setiap yang diterangkan secara hati yang celik, bukan sekadar baca tanpa pengertian. Yang baca tanpa pengertian lebih mudah mencerca orang lain tanpa rasa takut, sedang Nabi Muhamad s.a.w tidak pernah mencerca umahnya sekali pun terbukti jahat. Nabi Muhamad membawa ajaran Islam yang diwahyukan oleh Allah s.w.t kepadanya agar menasihat bukan mengajur dengan sikap kasar dan keras. nilai Islam itu adalah hikmah dan bijaksana, bukan menghukum. Yang layak menghukum adalah Allah s.w.t.

Dalam hal mencerca Rosmah kerana membaca al-Quran, ilmu Islamnya belum cukup samapi ke qalbu. golongan ini sebenarnya masih buta natijah keilmuan Islam. Sepatutnya kita bersyukur kerana ada umat Melayu Islam mula membaca Quran. Mudah-mudahan, mereka akan temui sesuatu yang lebih bermakna untuk pegangan hidupnya.

Orang yang suka mencerca orang lain berbuat kebaikan adalah golongan munafik. Islam adalah agama dakwah dan mereka yang mencerca Rosmah sudah berapa ramai berjaya menarik bukan Islam menerima ajaran Islam.

Jika kerajaan Pas Kelantan mengaku hebat dan menjadi kerajaan Islam lebih dari orang lain, sudah berapa ramai kalangan bukan Islam menerima Islam sebagai pengikut ajaran Muhamad Rasulullah. Ketika kerajaan Islam hebat di Madinah dan menjadi contoh kebaikan dalam pelbagai bidang, kalangan bukan Islam begitu ramai sekali memeluk ajaran islam. Di Kelantan, tunjuk angka bilangan bukan Islam memeluk agama Islam sejak kehebatan Pas memerintah hingga sembahyang terawih pun di bawah khemah di tengah jalan, seolah-olah masjid yang selesa sudah penuh di segenap tempat.

Inilah yang dikatan nilai bercakap begitu megah. Hakikatnya perjuangan Islam sejati tidfak berlaku di Kelantan, sebaliknya sekadar slogan politik untuk menipu rakyat atas nama Islam. Apakah, sudah cukup dengan bilangan umat Islam yang ada hingga matlamat sebenar `dakwah' menarik bukan islam memeluk Islam sudah mula tersasar. Yang diutamakan adalah perjuangan politik untuk kekal menjadi `perasuah'. Jangan ingat pemimpin Pas di kelantan bebas rasuah sekalipun setiap kali berceramah di selang dengan ayat-ayat Quran. Inilah mungkinya golongan yang pertama tercampak ke Neraka kerana tahu ebgitu cukup ilmu-ilmu Islam tetapi masih berbuat kemungkaran, berbanding yang jahil.

Oleh, marilah kita bermuhasabah diri atas seranah Rosmah agar kegiatan bertadarus ini diteruskan bukan sekadar bulan Ramadan sahaja. Nilai baik perlu di puji, yang keji biarlah Allah s.w.t yang menilainya kerana di Mahsyar nanti, semua akan di hisab baik yang jaihil mahupun yang berilmu islam setingga puncak Everest atau seluas Laut Cina Selatan.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata