Thursday, October 15, 2009

PERHIMPUNAN KHAS UMNO: NAJIB IKHLAS LAGI BERANI

Hari ini, amanat Presiden Umno, Dato' Seri Najib Tun Razak, bukan sahaja dinanti-nanti penuh minatoleh kalangan pendokog Umno, tetapi seluruh rakyat yang mencintai demokrasi berperlimen. Lebih menarik apabila pemimpin-pemimpin Pakatan Pembangkang bersengkang mata menghalusi amanat seorang berstatus Perdana Menteri untuk 1 Malaysia.

Biar sebenci mana pun pembakang kepada Presiden Umno, realitinya ucapan Najib semepena Perhimpunan Agung Khas pad Khamis 15 Okt 2009 pasti satu amaran awal bahawa jangan mudah menabir mimpi untuk menakluk kerajaan Malaysia. Umno dan BN masih tertap kukuh dan kekal di terima rakyat sebagai peneraju kerajaan yang cukup mementingkan kemakmuran dan kebahagian rakyatnya.

Kegagalan parti-parti komponen lain - MCA dan MIC - memberi impak besar pada pilihanraya umum ke-12 lalu, memberi satu keinsafan kepada Najib untuk menarik perhatian ahli-ahli Umno agar turut memberi sumbangan bakti kepada semua kaum selaras dengan slogan terbaru negara - Rakyat didahulukan.

Kelemahan daya kepimpinan dan krisis dalaman yang bersifat sementara parti utama komponan BN - MIC dan MCA, memerlukan Umno memain peranan utama demi untuk membela nasib rakyat di semua tempat, sementara MIC dan MCA kembali pulih semula.

Inilah nilai kesatuan dan perpaduan yang sejati dalam kepimpinan BN. Yang lemah di bantu, yang disakit diubati agar BN terus hidup untuk kekal memberi sumbangan terbaik kepada rakyat.

Najib bukan sekadar dilihat lebih bepandangan jauh, toloransi dan bersikap terbuka dalam segala hal dalam pengurusan pentadbiran negara, tetapi dalam kepimpinan Umno, Najib begitu berani menongkah arus apabila pindaan perlembagan parti Umno untuk menghapus sistem kouta dan membenarkan lebih 146,000 ahli Umno memilih pemimpin yang difikirkan layak memimpin parti keramat ini.

Najib sememangnya terdidik untuk menjadi lebih berani menungkah arus. Biar pun baru menerajui Umno dan kerajaan Malaysia, tetapi sudah terselah kebijaksanaan dalam mengurus tadbir mencakupi soal ekonomi dan sosio budaya masyarakat Malaysia.

Beliau mula melakar sejarah baru, seolah-olah Najib tampil untuk membina satu mercu tanda baru kesinambungan kegemilangan era Tun Mahathir Muhamaad. Najib dilihat menyambung ligasi pemikiran Mahathir untuk mencorak Malaysia menadi negara maju dan berdaya saing dengan negara-negara lain yang sudah maju jauh kedepan.

Kemelapan di zaman Pak Lah, sudah terubat dengan kebangkitan Najib untuk membetul kembali landasan yang dibina oleh Mahathir dalam membina satu Tamadun Negara Islam moden abad ini. Malaysia kini, dilihat sudah berada di depan berbanding negara Islam lain, malah Amerika Syarikat di bawah kepimpinan baru, Obama memberi harapan agar Malaysia menjadi peneraju untuk membetul tembok Barat-Islam yang pincang sejak akhir-akhir ini.

Malaysia bukan sekadar diberi harapan untuk mengetaui dailog agama, tetapi kini menjadi perhatian dunia untuk mencari model kewangan baru - sistem kewangan Islam yang diperkenalkan di zaman Mahathir dahulu. Bukan zaman Pas.

Cara Najib memberi nafas baru kepada induk BN, baka menjadi contoh kepada parti-parti komponan lain nanti. Umno tidak bermimpi, untuk terus kekal releven oleh kecerdikan masa dan minda rakyat di beri didikan oleh Umno sendiri.

Umno tidak kalah dalam pilihanraya Umum ke-12 lalu, tetapi Umno adalah penyelamat kepada kekalahan teruk komponan BN dari MCA, MIC dan Gerakan. Menyedari hakikat itu, Najib mengajak ahli Umno turut membantu semua ahli-ahli komponan di setiap tempat demi keharmonian, kecemerlangan dan kesatuan jiwa raga anggota BN.

Kemenangan di Bagan Pinang, sudah di duga. Rakyat mula menilai beberapa pekatan pembangkang sebagai satu nilai bahawa kerajaan Umno-BN jauh lebih baik dan tidak pernah mengabai janji pilihanraya sebelum ini. Pakatan Rakyat sekadar dilihat, `hebat mulut, berat tangan'. Bercakap berdegar-degar, tangan bau tahi.

Rakayt lebih tahu menilai setiap kebaikan. Rakyat Malaysia tidak akan terus tertipu dengan kata-kata manis pembangkang, terutama raja sendiwara negara, Anwar Ibrahim. Hari ini, Anwar mula menyebar bahawa Yahudi di belakang Umno, hakikat yang di terbalikkan.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata