Monday, March 8, 2010

KENANGAN SURABAYA

Surabaya adalah kota kedua selepas Jakarta. Bilangan penduduk di kota ini dalam lingkungan 7 juta. Kota Surabya dikenali kota para wali dari Ampel hingga Gersik.

Kunjugan kali ini untuk mengucapkan salam tahniah kepada seorang teman yang memenang pilihanraya (pemilu) lalu - Sdri Micher yang bertanding di kawasan Ampeldeta dari parti Presiden Indonesia, Bapak Susilo.

Pada Disember tahun lalu, saya ke Surabaya untuk memberi sokongan sebelum pemilu dan mengatur sebahagian strategi kempen ala politik Malaysia yang mana saya begitu berpengalaman, termasuk strategi kempen akar umbi dan media, terutama sepanjang 15 tahun mencatur untuk politik Umno Kelantan.

Strategi politik kita jauh lebih baik, kemas dan tersusun hingga ke gerakan dalam rumah. Di Indonesia, khususnya di Surabaya - gerakan rumah kerumah tidak berlaku. yang berlaku cuma berhimpun di rumah Pak Lurah atau ketua kecil, kemudian bagi sumbangan.

Jumlah hemper dikira RM 20 sudah cukup besar ketika itu, berbanding dengan tempat kita yang terpaksa berhabis sebegitu rupa untuk setiap pilihanraya. Di Malaysia, setiap kali pilihanraya jika tidak ada RM 1 juta untuk bertanding Perlimen, seakan tidak sah dan tidak memberi kesan kepada pilihanraya.

Ketika ini, semua perkara hendak diagih dari kain sarung, kain sembahyang, sejadah, hempar dan macam-macam yang lain, bergantung kepada keperluan semasa.

Di Indon, hemper yang wajib adalah beras, minyak masak, sakar dan sedikit wang belanja. Dalam membantu sahabat ini dulu, banyak juga sumbangan yang terhulur. Bagi kita RM 15 - RM 20 ribu cuma setitik kepada satu keperluanan perbelanjaan pilihanraya, tetapi bagi mereka ia terlalu besar.

Apapun, sahabat lama ini sudah berada di dewan Kota Surabaya dan kini menjadi antara pemantau 'pekerja asing', terutama pembantu rumah.

Anak kacukan Arab- Indon ini seawalnya tidak begitu percaya boleh menang, kerana lawannya adalah tokoh-tokoh parti lawan kalangan lelaki yang begitu hebat, tetutama dari PDI-P yang menjadi kubu kuat pengaruh Megawati di Subaraya.

Seperti biasa, jika ke Surabaya - jika tidak menziara makam wali seakan tidak sah. Lagi pun, ini tujuan utama selalunya jika memijak bumi jawa. Begitu juga, jika membuat Umrah - serasa seakan tidak sah beribadah jika tidak sempat menziarah makam Nabi Junjungan besar Muhamad Rasulullah. Pahal, dalam umrah dan haji ia tidak menjadi perkara wajib.

Yang paling dekat makam wali adalah Masjid Ampel dan makin wali Sunan Ampel - wali tua di bumi jawa. Selepas itu, dari Surabaya menghala ke Gersik untuk meziarah makam Wali Malik Ibrahim, sebelum ke makam Sunan Giri yang terlepak di puncak Bukit Giri.

Setiap malam, manusia tidak pernah putus-putus untuk berkahlawat di makam wali ini. Makam-makam wali ini seakan tidak pernah sunyi dan hidup sepanjang 24 jam dengan pengujung.

Mujurnya, setiap kali menziarah - penjaga pintu setiasa membuka pintu untuk berada di pusaranya. Apa yang menghairankan seakan semua penjangan pintu begitu mengenali diri saya ketika orang lain terpaksa memujuk dan cuba merasuah kepada penjaga pintu, tetapi tidak boleh masuk ke dalammnya.

Begitupun, jangan ingat menzirah kuburan wali - kita di tuduh sesAt kerana memuja kuburannya. Nilai yang hebat adalah keramahnya dalam mengislamkan umat di bumi Jawa.

Kalau mengharapkan keramah kerana memuja kuburan, lebih baik ke Madinah memuja kuburan Nabi Muhamad S.a.w dan bersimpul di masjid yang dibina oleh syadina Ali a.s.

Mungkin kalau ada kesempatan pada Julai nanti, saya seakan terpanggil untuk ke Klanten untuk menziarahi makam Syeikh Siti Jenar yang manjadi panutan keilmuan saya. Kepada yang mengikuti ilmu Siti Jenar sejati, ajarannya tidak salah atau sesat.

Dari itu, saya mungkin ke Demak untuk makam Sunan Kali Jaga, Sunan Kudus dan Sheikh Hidayatullah (Gunung Jati).

Kata orang jawa, jika mahu meminta rejeki bertafakurlah di makam Sunan Kudus, adala pun agar menziarahi ke makam Putri Putih di Mataram, Madura. Apapun, rezeki hidup dan mati, jodoh malah tanah kubur itu sudah tertulis di azali. Namun, kita perlu berikhtiar untuk mendapatkannya dan rezeki bukan datang melayang keribaaan kita.

Barokah atau tidak kehidupan adalah dengan cara mentajjali diri dengan kesabaran beramal ibadah dengan IKHLAS kepada Allah s.w.t. Jika Allah s.w.t membuka jalan Laduni - itulah hakikat pencarian dalam beribadah dan bertahjud.

Di bumi jawa, berjuta alim ulama dengan bilangan rakyatnya yang sudah menjejah 220 juta. Rakyatnya begitu ramai kerana kehebatan 'jamu' yang menjadi minuman wajib setiap hari bagi penduduknya.

Begitu juga jika mehu mencari ilmu hitam - bilangan gurunya juga besar. Tetapi jangan tersalah pilih jalannya kerana ada yang menggunakan ayat suci boleh menjadi ilmu hitam.

Kenapa tidak. Jika tersilap membaca al-Fatihah pun boleh mengundang lapan nama iblis dan syaitan yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, Al-Fatihah yang menjadi ayat wajib dalam solat perlu di sempurnakan dan dibaca dengan tertib mengikut tadjuidnya.

Lantaran itu, Allah s.w.t memperingatkan kebanyakan orang yang bersolat itu tempatnya di Neraka way kerana melakukan secara 'semborono', tidak ikhlas, ikut-ikutan dan tidak bertertib dalam setiap perbuatan, sedangkan ketika itu kita berhubungan jiwa, qalbu dan jasad dengan Allah s.w.t. - Satu penyerahan diri yang abadi - menyatu atau menunggal.

Bersolat dan beramal ibadah kepada Allah s.w.t jangan menghitung pahala, biarlah segala hadiah itu akan ditentukan olehNya. Rukuk dan Sujudlah seikhlas hati kerana kematian itu tidak hanya menanti orang warga wemas, tetapi orang muda juga boleh dipanggilnya pulang tanpa satu amarah awal seperti amaran Tsunami.

Orang berilmu tidak boleh saling tuduh menuduh - apa lagi jika kita mempertahankan hak kepartian. Terlalu bodoh ajaran ISlam di gaul dengan politik seolah tidak tahu yang mana strategi poltik dan yang mahu ilmu ajaran Islam.

Sebab itu kepada saya, perjuangan Pas yang kononnya atas nama Islam tidak akan kemana, malah akan menjadi seumpama kelkatu yang sesat dan mati dalam cahaya. Kenapa, - jawapan yang terlalu mudah kerana perjuangan Islam yang dilaung selama ini jauh tidak ada keikhlasan dihati sanubari sendiri.

Perjuangan Pas termasuk dalam kelompojk Asabiyyah, suka menghina orang lain, apa lagi mengkafir sesama Islam demi untuk kemenangan parti semata-mata, bukan perjuangan.

Jika perjuangan Pas begitu iklas dalam konteks Islamnya, sudah lama Islam pas bertapak menjadi penguasa kerajaan bukan mengambil waktu lebih 50 tahun berjuang, sedang islam tersebar luas dan menguasai alam selepas 13 tahun perjuangan Nabi Muhamad s.a.w.

Ini kerana Allah s.w.t tidak akan memberi jalan yang 'sukar dan payah' kepada pejuangan islam tulin yang berjuang seikhlas hati untuk menegak kerajaan Islam. Tanyalah alim ulama tidak parti dan ikhlas memberi pandangan dari hati suci bersihnya. jangan bersentimen dalam hal Islam dalam pelbagai perkara soal politik.

Apa lagi jika terlalu memandang rendah pandangan ilmuan Islam lain kerana tidak menyokong perjuangan politik kita. Jika tidak percaya - jadikan amalan tahjud dan berdoa untuk mendapat petunjuk - benar atau tidak pandangan dari firasat saya ini. Muga kita terus mendapat reda Allah s.w.t ke arah kebaikan, bukan mendoakan orang lain jahanam, ketika Allah begitu memaaf kepada umat Muhamad Rasulullah yang membuat Iblis menduhaka sedurhakanya.

Apakah pemimpin-pemimpin Pas duah mengambil tempat Allah s.w.t hingga sanggup mengkelas orang lain kafir, sesat atau jahil. Tidak cukup dengan hanya berilmu jika tidak mempratik secara amali.

Ulama besar dulu, berilmu dan kuat beramal ibadah sebab itu mereka dianugerah keramat wali seperti Tuan Tabal, Sehkh Ali Pulau Pisang, Haji Ismail Kubang Kiat dan ramai lagi di luar Kelantan. Mereka ini di buka tabir ghaib alam rahsia berkal amalannya, bukan banyak ilmunya.

Sebab itu, orang yang dapat PhD dalam iolmu Islam pun tidak dibuka tirai alam ghaib untuk mendapat tambahan ilmu Laduni kerana hidup mereka cuma mahu mencari Ilmu, bukan beramal seTauhidnya dari ilmu-ilmunya.

Berapa ramai penulis buku kehebatan dan ketinggian amalan 'Asma Al-Husna' atau nama Allah s.w.t mengamlakan kelebihan itu hingga terbuka tabir ilmu hakiki dan kerahsiannya. Apakah hebat kerana menulis, tetapi bukan mengamalnya.

Nik Aziz yang tahu tingginya martabat - Ya Syukur Ya Salam' yang dijanjikan untuk melawan segala penyakit dan menyembuhkannya tidak galak mewiridkannya. Jika tidak percaya, baca sebagai wirid ketika selsema atau batuk, pakah ia akan berhenti cepat atau tidak. ini yang disifatkan amalan, bukan nama berilmu sahaja.

maaf, saya bukan belajar pondok atau sekolah Arab, cuma mencari keterbukaan Ilmu Allah sekadar untuk tahu dan merasai sendiri kelebihannya. Tidak ada pun umat Islam yang jahil jika beramal secara khusus dengan sepotong ayat. Allah akan tetap memberi hidayat, tanpa perlu kitab yang bersusun sekadar baca untuk berdebat.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata