Tuesday, September 29, 2009

IBRAHIM ALI: HUSSAM WAJAR DIPERSALAHKAN

Kemelut pergeseran antara `Tok Wali' kepada pengikut-pengikut PAS, Dato' Nik Aziz Nik Mat dengan Ahli Perlimen Pasir Mas, Dato' Ibrahim Ali, tercetus semula dengan lebih dasyat lagi ketika sambutan Hari Raya Aidil Fitri, baru-baru ini.

Ajaran Islam mengajur penganutnya agar saling maaf bermaafan pada hari mulia dan kemenangan itu, tetapi dalam Pas tidak di amal ajaran sedemikian. Tok Wali lebih berkuasa memberi pelbagai macam fatwa biarpun jauh bertentangan dengan ajaran Nabi Muhamad s.a.w. Hukum hakam yang diungkap oleh Tok Wali Pas ini jelas membelakangkan ajaran Islam.

Tidak benar jika khidmat kebajikan Brahim Ali kepada rakyat yang diwakilinya di Pasir Mas di anggap tidak mendapat pahala. Jika Brahim tak dapat pahala kerana dikatakan suka membuat kenyataan yang 'menghentam' Pas sejak kebelakangan ini. Kenyataan-kenyataan Brahim dituduh lebih mirip pro-UMNO dan tidak senada dengan Pas dan rakan-rakan sekutu dalam Pakatan Pembangkang.

Brahim yang di martabat sebagai Adi Jagat Pasir Pas sewaktu berjuang dalam Umno, sebelum di bunag oleh Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Mustapha Muhamad, kerana dikatakan tidak begitu sebulu dengan corak kepimpinan Tok Pa.

Tidak ada orang tidak kenal stail Brahim, baik di kalangan orang politik atau rakyat biasa dikatakan 'mulut berus' atau 'mulut celupar' bila ada sesuatu yang tidak berlaga angin dengan cita rasa. Gaya politiknya satu fokos sahaja iatu `berlawan' dan pendekatan `memujuk, berdamai dan lemah lembut' tidak ada dalam kumus politik perjuangannya.

Sikap Brahim yang sentiasa ghairah dan suka buat sesuatu yang dianggapnya 'luar biasa' kerana sudah terdidik dengan kaedah politik lawan, politik demotrasi, politik tidak mudah mengaku kalah. Kekuatan pollitiknya tidak padam, malah tahu mencuri ruang untuk terus beratas di pentas teratas biar pun `melawan arus'.

Sebagai penganalisis politik Kelantan yang berada dari `dalam' dengan begitu dekat, saya tahu cara sepak terajang Brahim. Yang penting, orang yang menekannya dapat dikalahkan baik secara sedar atau tidak. Penyertaan Brahim dalam piliharaya umum ke12 lalu atas tiket Bebas berlambang Pas, juga untuk membuktikan kepada Tok Pa, bahawa dia tetap mampu berjuang untuk rakyat dan masih mendapat tempat di hati rakyat biarpun di pecat oleh Umno.

Brahim bijak mengatur langkah politiknya. Siapa akan terfikir Brahim boleh bertanding Bebas atas tiket Pas, sedangkan Brahim orang yang paling wahid hingga berani `maki hamun' Tok Wali Pas, Nik Aziz dalam setiap ceramahnya. Pemimpin Umno lain, baik Tok Pa atau Nuar Muasa, tidak pernah memaki hamun Tok Wali Pas dalam setiap ceramahnya, termzasuk dalam pertarungan hebat di Pengkalang Pasir, Pasri Mas pada pilihanraya kecil yang menyaksikan Brahim hilang wang pertaruhan tanpa bantuan Pas.

Nik Aziz pun satu begitu menadah kehadiran Brahim, kononnya akan memberi kekuatan kepada Pas pada pilihanraya umum lalu, sedangkan tokoh-tokoh Pas di Pasir Mas begitu ramai. Nik Aziz tidak perlu menyalahkan diri sendiri dan terpaksa menelan ludah sendiri bahawa Pas boleh berkawan dengan Iblis dan syaitan sekali pun asalkan Pas boleh menang dan kekalkan pemerintahan di Kelantan.

Hari ini, Nik Aziz melatahkan dan menghukum fatwa Brahim dengan begitu mudah. Ini baru Iblis dan syaitan kecil dari tindak tanduk Brahim, Nik Aziz sudah mengelabah. Bagaimana Pas akan berdenan dan iblis dan syaitan lebih besar dari puak DAP dan PKR yang tidak berminat langsung soal penubuhan negara Islam.

Sebenarnya, antara Nik Aziz dan Brahim Ali sama-sama 2 X 5. Nik Aziz yang patut di persalahkan oleh puak-puak Pas kerana tidak mendengar nasihat ramai agar tidak membiarkan Brahim Ali bertanding atas tiket Pas di Pasir Mas. Nik Aziz yang selalu menyokong kebenaran atas kehendaknya dengan alasan ---'ambo dah istiqaroh - Brahim pilihan hok ambo nampak untuk menang di Pasir Mas. Kata-kata lunak dengan penipuan Itiqaroh itu membuat pengikut Pas mengalah sepajnang waktu dalam soal pemilihan calon.

Lagu nyanyian - Itiqaroh - selalu dilagukan Nik Aziz bila Pas terkepit memilih calon. Bila Tok wali berturur, tidak siapa lagi berani membangkang. Kata-kata Nik Aziz adalah segala-galanya kerana Nik Aziz adalah ahli syurga yang dijanjikan di dunia lagi dan nantinya kuburnya akan kekal berbau wangi sebagai ahli syurga.

Dalam kes Nik Aziz-Brahim ini, sepatutnya pendepekatan kasih sayang antara anyah dengan anak-anak diguna pakai. Dalam satu keluarga, ada anak-anak yang keras kepala. Adakah kita akan menghalau anak-anak yang duhaka, bukan mengambil kaedah ajaran Islam dengan mendidik secara bijaksana. Di mana hebatnya kekuatan Islam dalam Pas jika mengunakkan kata-kata tidak beralas berdepan dengan Brahim.

Brahim itu 'darahnya' pun keluar biru. Rendam dalam laut pun, jiwa Umnonya tidak mati. Tambahan pula, rakan-rakan lamanya sewaktu dalam Exco Pemuda Umno Malaysia dahulu sudah menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno. Kawan lama adalah sahabat yang kekal biar pun ada yang singung dan menyingung. Kalau Brahim luka, tidak mungkin Najib akan biar luka Brahim menjadi barah, kecuali di beri ubat secara diam-diam. Begitu juga, Muhyiddin dan rakan-rakan yang sudah menjadi menteri dan timbalan menteri.

Sebenarnya, Nik Aziz yang buat silap besar dan jika hari ini beliau mengamuk untuk membelasah Brahim kiri kanan agar melepas jawatan, Brahim bukan sebegitu mudah melatah untuk mendengar kata. Malah, Brahim akan mengmabil kesempatan ini untuk bangkit dengan lebih ghairah dan 'bengkeng' melawan Nik Aziz dan Pas, serta Pakatan Rakyat yang semakin raput ikatannya.

Ketika Nik Aziz marah-marah pada awal hari raya dengan nada terlau kesal, Husam Musa terdiam tanpa kata. Husam sepatutnya melawan Brahim Ali. Husam adalah dalang 'memancing' Brahim untuk menyertai Pas dan bertanding atas tiket Pas di Pasir Mas. Bukankah Husam yang mengatur pertemuan dengan Brahim Ali di Hotel New Pasitfik, sebelum di bawa berjumpa Nik Aziz.

Husam sering menipu Nik Aziz dalam banyak hal. Lantaran itu, Nik Abduh anak kepada Tok Wali Pas Nik Aziz mengistyiar perang dengan Husam. Husam jjuga memalukan Nik Abduh yang kalah tipis dalam pertandingan Ketua Pemuda Pas Kelantan, awal tahun ini. Nik Abduh dengan kuncu-kuncunya tahu Husam bukan pemimpin yang baik dan sering memutar belit banyak perkara kepada anyahdannya, Nik Aziz yang menjatuhkan Husam dari memenangi jawatan Timbalan Presiden Pas, sebelum ini.

Di Kelantan, Husam di pinggir oleh ramai pemimpin-pemimpin Pas kerana tidak begitu sebulu dengan main politik Husam. Husam membina kroni politik dan perniagaan. Banyak projek-perojek ekonomi berskala besar termasuk ladang kambing Japnapari di Pasir Mas, Ladang Rakyat yang semakin dikecilkan penerima keuntungan dan banyak lagi mula menghadapi masalah. Bermasalah berberapa projek-projek berskala besar adalah `disegajakan', kerana boleh mengambil kesempatan untuk membahagi-bahagi duit projek.

Husam yang bawa Brahim dan Dato' Rosli Ahmad bertanding atas tiket Pas. Husam juga yang mengetengahkan agat Dato' Rosli mendapat gelaran Sanator, ketika ramai lagi pemimpin Pas tulih yang lebih berhak. Husam yang mencaturkan Brahim bertanding di Pasir Mas kerana tertarik dengan kata-kata manis Brahim dan yang utama 'tawaran wang peribadi' yang begitu besar oleh Brahim kepada Husam.

Wang itu, kononnya untuk dibelanjakan dalam pilihanraya di Salor yang dikatakan Pas tergugat jika Husam bertanding di situ. Husam bukan pemimpin yang 'cakna' rakya, sebab itu Husam tidak kekal di satu-satu kawasan pilihanraya. Husam sering pindah randah dan beliau boleh berpindah ke mana-mana kerana dia yang buat keputusan akhir pemilihan calon sebagai orang kepercayaan Tok Wali.

Husam sepatutnya mencabar Brahim, bukan Nik Aziz. Tetapi, Husam tidak berani kerana bimbang Brahim akan mendedah segala habuan yang Husam dapat. Sebenarnya, gejala dalam Pas dikalangan pemimpin-pemimpinnya lebih hebat daripada tuduhan dalam Umno. Soalnya, berapa Husam dapat 'habuan' cuma Brahim yang tahu. Husam juga turut mendapat 'habuan' dari kelulusan projek Bandar Baru Pasir Mas yang masih dalam pembinaan di jalan Ratau Panjang yang dimiliki oleh syarikat Brahim Ali.

Brahim cerdik jika hendak membuka langkah dalam segala hal. Brahim memang pandai memasang perangkap politik. Segala cerita Husam raja rasuah, dalam poket Brahim. Lantaran itu, Husam tidak berani bersuara. Husam sekadar mengarah kroni politiknya, Zulkifli Ketua Pemuda Pas Kelantan yang berkokok melawan Brahim.

Husam juga yang memain peranan 'penasihat' utama kepada Nik Aziz membuka peperangan dengan Haji Hadi dalam soal `kerajaan campuran dengan Umno'. Husam bimbang peluang untuk memuncak untuk menjadi pemimpin kanan jika Pakatan memerintah Malaysia. Sebab itu, hubungan Husam dengan Anwar Brahim begitu akrab. Husam mencatur warna-warna menarik agar Pas terpaksa menelah jemuhan DAP yang menentang dasar Pas untuk mewujud sebuah kerajaan Islam di Perak, Kedah dan Selangor.

Di Perak Husam juga menjadi penasihat agar Menteri Besar Pas akur dengan semua permintaan DAP biarpun terpaksa mengakui ada 'Tanah Simpanan Cina' yang kuasa takluk selama 999 tahun. Inikah corak pemerintahan Pas untuk kekal berkuasa hingga mengadai maruah Melayu dan ajaran Islam yang dipanuti selama ini.

Husam yang menasihat Nik Aziz agar melarang Nasaruddin Mat Yasin yang mengalahkanya dalam pertandingan Timbalan Presiden Pas supaya tidak memijak bumi Kelantan gara-gara menjadi pengerak ke arah perundingan dengan Umno.

Kini Husam begitu berkuasa di Kelantan. Husam sekaan Timbalan Menteri Besar dan menyimpan cita-cita besar untuk mengganti Tok Wali Pas. Husam juga, bercita-cita untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri sepaling tidaknya jika Pakatan berkuasa di Malaysia. Husam memulakan hubungan akrab dengan Anwar yang mendakwa beliau bakal menjadi Perdana Menteri dan akan menghalalkan undang-undang kebebasan gay dan lisbian jika memerintah, kononya atas nama kebebasan dan hak individu.

Kita menjadi samar dengan sikap Pas yang bermati-matian mempertahankan Pakatan Rakyat yang jelas membelakangkan martabat ajaran Islam dan umat Melayu Islam itu sendiri. Di mana nilai keinginan peribadi pemimpin-pemimpin Pas ini untuk masa depan sebauh parti yang begitu mengaku mereka pejuang Islam sejati hingga sanggup mengkafir Islam lain. Fikir La Sendiri.

No comments:

Post a Comment

Jangan Pandang Sebelah Mata